יום ראשון, 2 בינואר 2022

ביקורת פתע של רשויות של המס באילת

ביקורת ניהול ספרים באילת: התגלו מקרים של אי רישום הכנסות בעסקים מתחום השיפוצים והשכרת חדרים לנופש

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

·  עיצום כספי על חברת דואר ישראל בע"מ בגין הפרת הוראת...

·  תביעות ייצוגיות וקצת על הוצאה לפועל

·  President Isaac Herzog met with the Prime Minister...

·  מיכאל פן למעצר בית, לא יוסגר בינתיים לארה"ב תיווך ...

·  שדדו את כספם של מתלוננים אשר באו לרכוש מהם מטבעות ...

מחלקת ביקורת ניהול ספרים בפקיד שומה אילת ערכה באחרונה ביקורת בעסקים בעיר. בסך הכל בוצעו ביקורות ב-167 עסקים, כאשר ב-30 מתוכם נמצאו מקרים של אי רישום הכנסות או עבירות ניהול ספרים. כמו כן נמצאו 5 הפרות של החוק לצמצום השימוש במזומן, בהיקף כולל של 35 אלף שקל. הביקורת התמקדה בעסקים מתחום המסחר, השירותים, הבנייה והמקצועות החופשיים, עם דגש על עסקים שקיבלו אזהרות בגין אי רישום הכנסות בעבר. למבצע קדמו רכישות ביקורת סמויות ותצפיות.

בביקורת שנערכה בבית עסק לשיפוצים ועבודות החשמל נמצאו צ'קים דחויים, וצ'ק אחד שהופקד, שבגינם לא הופקו קבלות ולא נמצאו רישומים בספרים בסך כולל של 29,184 שקל. בתגובה, אמר בעל העסק כי "כנראה יש קבלות, הנהלת החשבונות תבדוק ותעביר לכם". במקרה אחר, בדיקה של חשבון הבנק של קבלן אינסטלציה העלתה כי הוא לא רשם בספריו תקבולים בסך 28,500 שקל.

מבדיקת כתובת בה נערכת עבודת שיפוץ נמצא כי הקבלן המבצע עבודת גבס והתקנת מזגנים במקום אינו מנהל ספרים כנדרש. לאחר תשאול ובדיקת חשבון הבנק שלו נמצא כי לא רשם סכומים במזומן ובהעברות בנקאיות בסך כולל של 25,411 שקל. כמו כן נמצאה הפרה של 10,000 שקל לפי חוק המזומן. בתגובה טען הקבלן כי תכנן ב-2022 לפתוח תיק ולעבוד מסודר.

כמו כן נתגלו מספר מקרים של אי רישום הכנסות בתחום השכרת נכסים לנופש. במקרה אחד, נמצא כי בעל נכס להשכרה לא רשם תשע עסקאות בסכום כולל של 20,390 שקל. לטענת בעל הנכס, הוא מחזיק בפנקס קבלות נוסף שאותו לא מצא במהלך הביקורת, ובו רשם את העסקאות הללו.

עוד נמצא כי אישה שהשכירה חדרים בביתה לנופשים לא רשמה הכנסות בסך כולל של 9,250 שקל. כאשר נשאלה על ידי צוותי הביקורת מדוע לא רשמה את ההכנסות, טענה האישה כי לא ידעה שהיא חייבת להצהיר על הכנסה מהשכרה של חדרים בביתה לנופשים.

מבצעים אלו נערכים כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים

 

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.



נטו – הרשת החברתית החדשה של ישראל

 עם תחילת השנה האזרחית השנה 2022 מדינת ישראל התחדשה גם עם רשת חברתית שזכתה לשם - נטו. מאחורי הרשת החברתית החדשה עומד יזם האינטרנט ומייסד אתר חדשות מבזק לייב, דותן גבאי

להרשמה לרשת החברתית נטו – לחץ כאן

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

·       עיצום כספי על חברת דואר ישראל בע"מ בגין הפרת הוראת...

·       תביעות ייצוגיות וקצת על הוצאה לפועל

·       President Isaac Herzog met with the Prime Minister...

·    מיכאל פן למעצר בית, לא יוסגר בינתיים לארה"ב תיווך ...

·    שדדו את כספם של מתלוננים אשר באו לרכוש מהם מטבעות ...

תפסנו את דותן לראיון קצר שיספר לנו על נטו.

שלום דותן, בשעה טובה הרשת החברתית נטו עלתה לאוויר. קודם כל מעניין אותנו לדעת מה עומד מאחורי ההחלטה להקים רשת חברתית חדשה?

בשנים האחרונות אנו עדים לצנזורה כבדה ברשתות החברתיות הגדולות והמוכרות, ומדיניות נוקשה מאוד שלא מאפשרת תמיד באופן אובייקטיבי להשמיע דעות שונות, כאלה המנוגדות מהמיינסטרים. אנו יכולים לראות את זה באופן בולט אף יותר בתקופה זו של הקורונה

אני לא בעד לאפשר הפצת פייק ניוז אך עם זאת אני חושב שהבעת דעה שונה מזו של אחר היא לגיטימית וגם אם אין בה אמת זכותו של אדם לומר אותה. אוסיף ואומר כי הסרה של משתמש כזה או אחר כתוצאה מפרסום פוסט שקרי ככל שיהיה הינה קודם כל פגיעה באינטליגנציה של המשתמשים

חופש הביטוי הוא גם קבלת החלטה עצמאית האם לצרוך מידע מאדם כזה או אחר, להאמין לו או לפעול לפיו. כל עוד הדברים נכתבים באופן מכבד אני לא רואה שום סיבה להנהלת הרשת החברתית להתערב ולצערי רשתות חברתיות גדולות מרשות לעצמן לעשות זאת באופן יומיומי. אנחנו נאפשר ברשת נטו לכל אדם להביע את דעתו בחופשיות וללא חשש.

אז חוץ מעניין הצנזורה והמדיניות הנוקשה ברשתות החברתיות הגדולות והמוכרות, מה מייחד את נטו?

נטו למעשה כוללת בתוכה המון אפשרויות מעבר למה שתוכלו למצוא ברשתות החברתיות שאנו כבר מכירים, כמו למשל גיוס כספים למיזמים שונים ואפילו להרוויח נקודות על פעולות שאנו מבצעים ברשת שאותן ניתן להמיר לכסף. ברשימה שלפניכם תוכלו לראות את הדברים המרכזיים שהרשת מאפשרת לכם לעשות:

לפרסם פוסטים, לשתף, להגיב ולסמן בלייק אם אהבתם

לשדר בחי או לפרסם הודעה קולית

ליצור אלבומים ולהעלות תמונות וסרטונים

לשלוח תמונות גיפ (מתנה) וסטיקרים

לשוחח זה עם זה בצ'אט ולנדנד אחד לשני

לעקוב אחד אחר השני ולקבל התראות על מי שצפה בפרופיל שלכם או הגיב לפוסטים שלכם

לכתוב מאמרים, לפתוח בלוגים וקבוצות

ליצור סקרים

למכור מוצרים בזירת המסחר

להעלות מסמכים ולאפשר הורדה בקלות

לפתוח אירועים ולהזמין אנשים

לפרסם מודעות ממומנות ולקדם פוסטים ועמודים

לגייס כסף למיזם שחלמתם עליו

לשחק במשחקי רשת ולצפות בסרטים

ואפילו להרוויח כסף ונקודות (תוכלו גם לשלוח אחד לשני)

מה החזון שלך? איפה אתה רואה את הרשת החברתית נטו בעוד שנה מהיום?

חלף יום אחד מאז הושקה רשמית הרשת החברתית נטו וכבר אנו רואים את הכמיהה של הציבור בישראל למשהו חדש. אני צופה שאנשים שירשמו לרשת ויעמיקו בכלים העומדים לרשותם פשוט יתאהבו בזה! אפשר להגיד שיש בה את כל מה שצריכה רשת חברתית איכותית והתוספים המיוחדים כמו התראות שמשתמשים מקבלים על מי שצפה להם בפרופיל או עשה להם לייק רק מוסיפים לחוויית השימוש. דבר נוסף שאני מאוד אוהב זה האפשרות להרוויח נקודות על הפעולות שאנו מבצעים ברשת, נקודות שבסוף גם אפשר להפוך לכסף. זה נחמד מאוד...

אז מה נאחל לסיום?

אני לא יודע, אני קודם כל מקווה ששנת 2022 תהיה הרבה יותר שפויה מהשנה הקודמת ושהקורונה וכל העניין שמסביב יסתיימו במהרה. רק שנהיה בריאים ונשוב לחיים שהכרנו קודם, בלי סגרים ובלי בידודים. שנה טובה לכולם!

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.




בג"צ דחה עתירה נגד נפתלי בנט בקשר עם מצב החירום של הקורונה

בית המשפט העליון, דחה בימים אלו עתירה שהוגשה על ידי עמותת תומכי מועצת החירום הציבורית  למשבר הקורונה נגד רוה"מ נפתלי בנט ואח'

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

·       עיצום כספי על חברת דואר ישראל בע"מ בגין הפרת הוראת...

·       רשות המסים החרימה רכבי יוקרה בג'דיידה, מכר ואבו סנאן

·       נהג מונית מכר סם אונס לשוטר

·       כתב אישום על עבירות מין ב 100 קטינות בטיקטוק TIKTOK

·       תביעות ייצוגיות וקצת על הוצאה לפועל

·       President Isaac Herzog met with the Prime Minister...

·    מיכאל פן למעצר בית, לא יוסגר בינתיים לארה"ב תיווך ...

·    שדדו את כספם של מתלוננים אשר באו לרכוש מהם מטבעות ...

·    פסילת שופט ועטיית מסכה במרחב הציבורי

בעתירתה המקורית של העותרת שבפנינו, שהוגשה ביום 18.11.2021, ביקשה העותרת כי בית משפט העליון יקבע כי ההכרזה מיום 17.10.2021 על מצב החירום בשל נגיף הקורונה בטלה.

העותרת הצביעה בעתירתה על כך שהכרזת מצב חירום בשל נגיף הקורונה על ידי הממשלה הובילה ל"משטר הקורונה", שבא לידי ביטוי בנקיטת אמצעים חריפים שפגעו בזכויות יסוד ובפעילות השוטפת בתחומי התרבות, החינוך והחברה, כמו גם להגבלת השיח המקצועי ורדיפה אישית של המביעים עמדות שונות מזו של משרד הבריאות. נטען, בין היתר, כי יושמה "מדיניות אכיפה קשוחה" כלפי אזרחים בחסות "שעת חירום רפואית"; כי נתוני מחלת הקורונה מוצגים לציבור באופן מגמתי, מניפולטיבי וחלקי על מנת להצדיק את ההגבלות הפוגעניות המוטלות עליו; כי אין בנתונים הקיימים כדי לבסס הצדקה אפידמיולוגית להארכת ההכרזה על מצב חירום ולהטלת הגבלות על הציבור; כי בהתאם לאמור בחוות הדעת המקצועית מטעם מומחים בתחום, נגיף הקורונה מסוכן באופן כמעט בלעדי לקבוצות סיכון מסוימות על פי מאפיינים ידועים וכל עוד הן אינן מחוסנות, כך שלפי כל תרחיש סביר לא נשקפת סכנה לתחלואה רחבה או לקריסת מערכת הבריאות; כי לא מתקיים בהכרח קשר בין הטלת הגבלות על האוכלוסייה לבין ירידה בתחלואה; כי נתוני מצב התחלואה משתפרים בארץ ובעולם כולו, כך ששינוי עובדתי ברמת התחלואה צריך להוביל לשינוי המצב המשפטי; וכי עצם החשש מפני חדירת וריאנטים שונים של נגיף הקורונה, לא מהווה סכנה לבריאות הציבור.

עוד נטען, כי התנאים המצטברים הקבועים בסעיף 2 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן: חוק הסמכויות או החוק), שעניינו הכרזה על מצב חירום, לא התקיימו בענייננו; כי אין יחס מידתי בין הנתונים העובדתיים לבין ההכרזה, ומכאן החשש שההכרזה נועדה לצורך יישומו של מתווה התו הירוק, קרי כפייה דה-פקטו של חיסונים בכלל, וחיסוני ילדים בפרט; כי לאור מצב התחלואה השורר כיום משרד הבריאות נוטל טווח בטחון מופרז ומקריב בכך את שגרת החיים של הציבור הרחב; וכי נפלו פגמים בהליכי ההכרזה על מצב חירום כמו גם בהתקנת התקנות מכוח החוק, ואלה מוצאים את ביטויים בשימוש התכוף שעושה הממשלה בסעיף 4(ד)(א)(3) לחוק. סעיף זה מאפשר להתקין תקנות בתקופת תוקפה של הכרזה על מצב חירום מקום שבו קיימת דחיפות המחייבת זאת, ונטען כי השימוש התכוף בתקנות מכוח ההכרזה, מונע הלכה למעשה ביקורת שיפוטית ופרלמנטרית. לנוכח כל האמור, טענה העותרת כי אין כל הצדקה להארכת ההכרזה על מצב החירום בשל נגיף הקורונה, ועל כן יש להורות על ביטולה.

העותרת צירפה בתמיכה לעתירתה חוות דעת שנכתבה על ידי פרופ' צבי בנטואיץ' שתורתו-אומנותו בתחום האימונולוגיה. אל חוות הדעת הצטרפו ד"ר יפעת עבדי קורק, פרופ' אודי קימרון, פרופ' צביקה גרנות, ד"ר יואב יחזקאלי ופרופ' אשר אלחיאני (מומחים בתחומי האפידמיולוגיה, המיקרוביולוגיה, האימונולוגיה, רפואה פנימית ובריאות הציבור). בחוות הדעת, תוקפים המומחים מטעם העותרת את חוות הדעת האפידמיולוגית שהוגשה על ידי משרד הבריאות לצורך ההכרזה. על פי חוות הדעת, אין תוחלת לסגרים ולהטלת מגבלות חמורות, מניעת חדירה של וריאנטים חדשים אינה אפשרית, ואין הצדקה לשמר את מצב החירום בשל החשש לווריאנט כזה או אחר שיביס את החיסון "כפי שלא ניתן לשמר מצב חירום מתוך חשש לצונאמי, רעידת אדמה או מלחמה".

בתגובתם המקדמית של המשיבים 4-1 – משיבי הממשלה – אליה הצטרפה המשיבה 5 – הכנסת (להלן יחד: המשיבים), נטען כי דין העתירה להידחות על הסף, בין היתר, בשל היעדר עילה והיעדר פגם פרוצדורלי בהליך ההכרזה. נטען, כי מבחינה פרוצדורלית לא נפל פגם בהליך קבלת ההחלטה על הארכת מצב החירום והוא נעשה בהתאם לחוק. כך, להצעת ההחלטה צורפה חוות דעת אפידמיולוגית מטעם סגנית ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות שכללה הערכת סיכון עדכנית. בחוות הדעת הומלץ על הארכת מצב החירום עד ליום 23.12.2021, ועל בסיס האמור בה החליטה הממשלה ביום 17.10.2021 על הארכת ההכרזה על מצב החירום. החלטת הממשלה אושרה בוועדת החוקה, חוק ומשפט (להלן: הוועדה או ועדת החוקה) ביום 24.10.2021. נטען כי לנציג העותרת ניתנה האפשרות להשמיע את עמדתו, שאף זכתה להתייחסות חברי הוועדה במהלך הדיון. מכאן, שלא נפל כל פגם בהליך הארכת ההכרזה על מצב החירום, ובוודאי לא פגם שיצדיק התערבות מצד בית המשפט.

המשיבים טענו כי בעתירה הועלו ערב רב של טענות, לא רק כלפי הארכת ההכרזה על מצב חירום, אלא גם כנגד סמכויות המוקנות לממשלה מכוח חוק הסמכויות ומכוח קיומו של מצב חירום, בניגוד לחקיקה ראשית שכבר אושרה כחוקתית על ידי בית משפט זה. צוין, כי ביום 29.11.2021 חוקקה הכנסת את חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 10), התשפ"ב-2021, אשר האריך את תוקף חוק הסמכויות עד ליום 31.1.2022, וזאת בין היתר, על מנת שהוועדה תוכל לקיים דיון מקיף וממצה שיטייב את איכות הפיקוח הפרלמנטרי ואת התפיסה הכללית של מצב חירום, ומשום כך מקומן של טענות אלו להישמע בפני המחוקק ולא בפני בית המשפט, וגם מטעם זה יש לדחות את העתירה.

לגופם של דברים טענו המשיבים כי ההתפתחויות האחרונות מעידות על סבירות ההחלטה להאריך את ההכרזה על מצב חירום, שעה שהתגלה בישראל זן נוסף של נגיף הקורונה בשם B.1.1.529 (להלן: זן האומיקרון), שארגון הבריאות העולמי מתייחס אליו כזן מדאיג המכיל מוטציות רבות, ושבעקבות התפשטותו ברחבי העולם הוחלט בממשלה על שורת צעדים, ביניהם התקנת תקנות נוספות מכוח חוק הסמכויות. נטען, כי אלמלא קיומו של מצב חירום לא הייתה בידי הממשלה היכולת לפעול בצורה מהירה ואפקטיבית לצורך מניעת התפשטות הנגיף, ומבחינה מהותית ההכרזה על הארכת מצב החירום היא סבירה ולא מגלה עילה להתערבות.

בתשובתה לתגובתם המקדמית של המשיבים, צירפה העותרת חוות דעת משלימה של פרופ' בנטואיץ'. העותרת טענה, בין היתר, כי המשיבים לא הפריכו את הטענות העובדתיות העומדות בבסיס העתירה אלא העלו טענות בעלמא שאינן נטועות במציאות העובדתית, ושלא די בהן על מנת לפגוע בזכויות יסוד. העותרת מתייחסת בתשובתה לעובדה שבעת קבלת ההחלטה על הארכת ההכרזה על מצב חירום לא היה ידוע עדיין על זן האומיקרון שאף לא שינה את המצב לרעה, כך שאם יתברר כי הוא מדבק יותר ומזיק פחות "יש לברך על כך שהגיע 'ודחק מהשוק' וריאנטים קשים ממנו". כמו כן נטען כי בתי החולים ומערכת הרפואה אינם מצויים בעומס חריג שעלול להוביל לקריסתם, ומשכך לא מתקיימים תנאי סעיף 2 לחוק הסמכויות, ועל כן ההחלטה על מצב החירום התקבלה בחוסר סמכות ודינה בטלות. עוד נטען כי כמות החולים במצב קשה עומדת על פחות ממאה, כך שאין הצדקה להכרזה על מצב חירום, והחלתו על כלל הציבור בהיעדר סיכון ממשי נעשית בחוסר סמכות. לעמדת העותרת, ההכרזה מאפשרת מתן סמכויות נרחבות בידי הממשלה, שמנוצלות שוב ושוב לצורך התקנת תקנות שפוגעות בזכויות יסוד, ומכאן ההצדקה לביטולה. לשיטת העותרת, ניתן למצוא פתרונות מידתיים יותר לחלק מן ההגבלות המוטלות כיום, שיאזנו בין האינטרס הרפואי-ציבורי לבין הצורך להגן מפגיעה בזכויות יסוד. לסיכום, חזרה העותרת על בקשתה להוציא צו על תנאי ולהורות על קיומו של דיון דחוף בעתירה.

כשבוע לאחר הגשת תשובתה ולנוכח הארכת ההכרזה על מצב חירום מיום 14.12.2021 (להלן: ההכרזה העדכנית), הגישה העותרת בקשה לתיקון עתירתה, כך שתחיל את כלל טיעוני הצדדים גם על ההכרזה העדכנית שתוקפה הוא עד ליום 20.2.2022 או עד לסיום תוקפו של חוק הסמכויות (הקבוע נכון למועד זה ליום 31.1.2022), לפי המוקדם. לעמדת העותרת, הנתונים העובדתיים בבסיס העתירה נותרו כמות שהם אף ביחס לזן האומיקרון, וגם בהליך ההכרזה העדכנית נפלו פגמים מהותיים המצדיקים את ביטולה. זאת, מאחר שבדיון בוועדה לא נכחו חברי כנסת מלבד יושב ראש הוועדה, ולא הוצגו בו עמדות מלבד עמדת נציגת משרד הבריאות, כך שהחלטת הוועדה אינה בבחינת פיקוח פרלמנטרי כדבעי.

בתגובתם לבקשה לתיקון העתירה טענו המשיבים כי לכאורה מדובר בעתירה שהתייתרה כך שיש מקום למחיקתה, אך מכל מקום, האמור בתגובתם המקדמית נכון גם ביחס להכרזה העדכנית. הכנסת טענה כי לא נפל כל פגם בדיון שהתנהל בוועדה ביום 14.12.2021. במהלך הדיון נציגת משרד הבריאות הציגה בהרחבה את התשתית העובדתית שעל בסיסה התקבלה ההחלטה, הסבירה כי לנוכח התפשטות זן האומיקרון יש להותיר על כנן את הסמכויות המוקנות לממשלה מכוח חוק הסמכויות, והשיבה על השאלות שהפנה אליה יושב ראש הוועדה. הגם שבישיבה זו נכח יושב ראש הוועדה בלבד, יש לראות את הדיון הפרטני בהקשר הרחב שבו הוועדה מקיימת בשבועות האחרונים לפחות שני דיונים בשבוע, בהשתתפות חברי כנסת וגורמים חיצוניים. בשורה התחתונה, נטען כי הוועדה מפקחת בצורה הדוקה על ההסדרים השונים אותם קובעת הממשלה מכוח חוק הסמכויות.

לאחר עיון בעתירה, בתגובתם המקדמית של המשיבים, בתשובת העותרת, בבקשה לתיקון העתירה ובתגובות לה, הגיע בית המשפט לכלל מסקנה כי דינה של העתירה להידחות בהיעדר עילה להתערבות.

כמפורט לעיל, בעתירה מועלות מגוון טענות במישורים שונים ביחס להארכת ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה: במישור הפרוצדורלי הנוגע להליך הארכת ההכרזה; במישור המהותי של תנאי ההכרזה; ובמישור השימוש בסמכויות שהחוק הקנה לממשלה. מדובר בטענות שונות, חלקן טענות כלליות, שלהן סעדים שונים, אשר אין הצדקה לדון בהם בכפיפה אחת, גם אם מדובר בנושא בעל אופי דומה. די בכך על מנת לדחות את העתירה על הסף (ראו בג"ץ 3759/13 אדעיס נ' ועדת המשנה לפיקוח על הבניה, פסקה 11 (30.4.2014); בג"ץ 9019/17 מוסא נ' שר הביטחון (21.11.2017); בג"ץ 5682/20 קוביצקי נ' שר הפנים, פסקאות 13 ו-15 (9.9.2020); בג"ץ 6916/20 "אזרחים כותבים חוקה", "משמר האזרחים", "הזמן לשינוי" ו-"ערבים זה לזה" – התארגנויות אזרחיות לא מאוגדות נ' משטרת ישראל, פסקה 9 (17.11.2020)). יחד עם זאת, ובשל חשיבות הנושא, מצאתי להידרש לעיקרי הטענות הנוגעות להחלטה על הארכת ההכרזה על מצב חירום.

ההכרזה על מצב חירום היא סמכות המוקנית לממשלה מפורשות בחוק הסמכויות, שאף צלח את מבחני הביקורת השיפוטית של בית משפט זה (ראו בג"ץ 5469/20 אחריות לאומית – ישראל הבית שלי נ' ממשלת ישראל (4.4.2021)). בחוק נקבע כי סמכות ההכרזה הראשונית על מצב חירום נתונה לממשלה ללא צורך באישור מראש של הכנסת לכך, אולם הארכת תוקפה של ההכרזה הותנתה באישור מראש של ועדת החוקה.

הסעיף המסדיר את תנאי ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה ושלביה קובע כך:

 

הכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה      

 

2. (א) שוכנעה הממשלה כי יש סיכון ממשי להתפשטות רחבה של נגיף הקורונה ולפגיעה משמעותית בבריאות הציבור ובשל כך מתחייב לנקוט פעולות מכוח הסמכויות הקבועות בחוק זה, רשאית היא להכריז על מצב חירום בשל נגיף הקורונה; לא תכריז הממשלה כאמור אלא לאחר שהובאו בפניה עמדת שר הבריאות וחוות דעת מקצועית מטעם משרד הבריאות בעניין.

(ב) [...]

(ג) [...]

(ד) (1) הכרזה על מצב חירום בשל נגיף הקורונה תעמוד בתוקפה לתקופה שתיקבע בה בהתחשב בהתפשטות הצפויה של נגיף הקורונה בישראל, ושלא תעלה על 45 ימים;

(2) הממשלה רשאית, לאחר שקיבלה את אישור ועדת החוקה, להאריך את תוקפה של ההכרזה לתקופות נוספות שלא יעלו על 60 ימים כל אחת;

(3) בקשה להארכת הכרזה על מצב החירום תובא בפני ועדת החוקה לפחות חמישה ימים לפני תום תקופת ההכרזה;

(4) לא קיבלה ועדת החוקה החלטה עד תום תקופת ההכרזה, יביא יושב ראש הכנסת את הבקשה האמורה להצבעה בכנסת בהקדם האפשרי, ולכל המאוחר עד תום שבעה ימים מתום תקופת ההכרזה, וההכרזה תוארך עד תום התקופה האמורה או עד למועד ההצבעה בכנסת, לפי המוקדם.

 

בית המשפט ציין, כי מאז חקיקת חוק הסמכויות, הוארך תוקפה של ההכרזה בדבר מצב חירום תשע פעמים (כולל ההכרזה העדכנית), בכל פעם ל-60 יום.

מכאן, שהסמכות להורות על הארכת הכרזה על מצב חירום נתונה לממשלה, וענייננו בשאלה אם השימוש בסמכות זו נעשה כדין בנסיבות העניין.

במישור הפרוצדורלי, נקבע שמקובלת על בית המשפט עמדת המשיבים כי הכרזת הממשלה מיום 17.10.2021, כפי שאושרה על ידי הוועדה ביום 24.10.2021, נעשתה בהתאם להוראות החוק, תוך שעמדת נציג העותרת הושמעה בוועדה וזכתה להתייחסות החברים בה. אף לא מצאתי ממש בטענות הנוגעות להכרזה העדכנית מיום 12.12.2021, שאושרה על ידי הוועדה ביום 14.12.2021.

אישור הוועדה ניתן אמנם בנוכחותו של יושב ראש הוועדה לבדו, ועל כך יש להצר. לטעמי, ראוי היה שההחלטה על הארכת הכרזה על מצב חירום תתקבל בפורום נכבד של חברי הוועדה, באופן שיהלום את התפקיד הייחודי שייעד לה המחוקק כגוף הפרלמנטרי המפקח על הארכת ההכרזה. ברם, חוק הסמכויות לא קבע קוורום כלשהו שנדרש בוועדה לשם קבלת אישורה, והעותרת אף לא טענה כי נדרש קוורום כלשהו לשם קבלת החלטה בוועדה. מכל מקום, מקובלת עליי עמדת הכנסת כי יש לבחון את הפיקוח הפרלמנטרי בהקשר הרחב שבו מתנהלים דיוני הוועדה, לרבות: תכיפות התכנסות הוועדה, פעמיים בשבוע; זימונם ושמיעתם של גורמים חיצוניים שונים; אופן ניהול הדיון עצמו, שבו השמיעה נציגת משרד הבריאות את עמדתה והשיבה לשאלות יושב ראש הוועדה. מכל אלה, ניתן ללמוד על טיב עבודת הפיקוח של הוועדה בכללותה.

בהקשר זה, הפנה בית המשפט לדברי יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת קריב, בפתח הדיון בוועדה מיום 14.12.2021, לפיהם:

 

"הארכת ההכרזה על מצב חירום כמובן נשענת על תמונת המצב הבריאותית האפידמיולוגית. קיבלנו בימים האחרונים נתונים שונים שהתמקדו באיום החדש של וריאנט האומיקרון אבל צריך להזכיר שזה לא האתגר היחיד בתחום הקורונה שאנחנו מתמודדים אתו. אני גם אזכיר שאנחנו נמצאים כבר בתוך הדיון המהותי בהצעת החוק הממשלתית להארכת התוקף של חוק הקורונה, ובתוך הדיון הזה אנחנו גם כבר עמדנו על זה שאנחנו ננסה קצת לטייב את השימוש במושג הזה 'מצב חירום' ולראות האם אנחנו לא צריכים לאפשר הגדרה של מספר דרגות בהתמודדות שלנו המשותפת עם נגיף הקורונה, ולגזור בעבור כל דרגה את היקף הסמכויות המיוחדות של הממשלה. אבל כרגע אין לנו את שנותן לנו החוק וזה המצב הבינארי של מצב חירום או מצב של שגרה" (שידורי ועדת החוקה, חוק ומשפט, הכנסת ה-24 (אתר הכנסת, 14.12.2021)). 

הדברים האמורים מתכתבים היטב עם תגובת המשיבים לפיה יש לראות את פעילות הוועדה בהקשרה הרחב, שבו כחלק מתפקידה היא כבר עוסקת בבחינה מהותית של הצעת החוק להארכת תוקפו של חוק הסמכויות. לא למותר להזכיר כי ענייננו בחקיקת חירום שקיבלה את אישורה של אחת מוועדות הכנסת, ומתחם ההתערבות השיפוטית מצומצם אף יותר (ראו בג"ץ 8136/20 י.ג. היכלי מלכות נ' ממשלת ישראל, פסקה 8 (8.12.2020); בג"ץ 5322/21 כספי נ' ממשלת ישראל, פסקה 10 (14.9.2021); בג"ץ 5822/21 המגן לחופש הפרט ע"ר נ' מנכ"ל משרד הבריאות, פסקה 3 (26.8.2021) (להלן: עניין המגן לחופש הפרט); בג"ץ 5584/21 לירן-שקד נ' משרד הבריאות, פסקה 5 (17.8.2021) (להלן: עניין לירן-שקד)).

במישור המהותי ולגופה של עתירה.

מגפת הקורונה מצויה עמנו זה קרוב לשנתיים ימים, ומועד דעיכתה טרם נראה באופק. במציאות זו של התפרצויות זנים נוספים חדשות לבקרים ושל תמורות ושינויים במספר הנדבקים והחולים במצב קשה בגלי התחלואה השונים, ביקש המחוקק ליתן בידי הממשלה כלים אפקטיביים ומהירים להתמודדות עם הנגיף. במקרה דנן, הגורמים הרפואיים-מקצועיים במשרד הבריאות הגיעו לכלל מסקנה כי יש הצדקה ממשית להארכת ההכרזה על מצב חירום, וזאת הן ביחס להכרזה מיום 24.10.2021, בטרם נודע על זן האומיקרון ועל קצב התפשטותו, והן ביחס להכרזה העדכנית מיום 14.12.2021, לאחר שנודע דבר התפרצותו במדינה. ענייננו במצב דברים דינמי, המשתנה במהירות, מה שמצריך קבלת החלטות עדכניות ותכופות. בישראל, כמו בכל העולם, גל תחלואה רודף גל תחלואה, וריאנט אוחז בעקבו של וריאנט אחר, חיסון מצטרף לחיסון קודם, קבוצות המתחסנים הולכות ומתרחבות, צבעי המדינות משתנים במהירות ומדינה שהייתה ירוקה אך לפני זמן קצר נצבעת לפתע באדום. גם בתוך ישראל ערים משנות את צבען ועיר כתומה הולכת ומסמיקה עד שהיא נצבעת באדום, חוזרת לכתום, לצהוב ולירוק וחוזר חלילה, וגם התווים משנים את צבעם מתו סגול לתו ירוק. איננו צריכים להרחיק עדותנו והעתירה דנן אך תוכיח. עוד זה מדבר וזה (זן האומיקרון) בא, ובקשתה של העותרת לתקן ולעדכן את עתירתה מדברת בעד עצמה ומצביעה על קצב האירועים.

הלכה למעשה, העותרת מבקשת מבית המשפט לבכר דווקא את עמדת המומחים מטעמה, שכבודם במקומו מונח, על פני עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות. ברם, התערבותו של בית משפט זה בשיקול דעת רפואי-מקצועי תיעשה רק מקום שנפל פגם היורד לשורש העניין כדוגמת שיקולים זרים או אי סבירות קיצונית (ראו, בהקשר הקורונה: עניין כספי, שם; עניין המגן לחופש הפרט, שם; בג"ץ 7358/21 שרף נ' ראש הממשלה (14.12.2021); בג"ץ 6949/21 טנטורי נ' מדינת ישראל-ממשלת ישראל (19.12.2021); בג"ץ 7174/20 ישראל חופשית נ' משרד הבריאות (27.10.2020); בג"ץ 5502/21 חורי נ' השר לביטחון פנים (7.10.2021); בג"ץ 4341/21 פיינשטיין נ' שר הבריאות (4.7.2021); בג"ץ 6939/20 עידן מרכז דימונה בע"מ נ' ממשלת ישראל (2.2.2021); בג"ץ 8691/20 ארגמן נ' מנכ"ל משרד הבריאות (11.1.2021); בג"ץ 2931/20 באמונתו יחיה נ' ממשלת ישראל (10.5.2020); בג"ץ 2435/20 לוונטהל נ' ראש הממשלה (7.4.2020); בג"ץ 2589/20 לשכת רואי חשבון בישראל נ' ממשלת ישראל (30.4.2020)).

גם אם לשיטת העותרת, מומחי משרד הבריאות נוקטים גישה של זהירות יתר תוך היאחזות במודלים מחמירים, בוודאי שאין בכך כדי לסתור את חזקת תקינות הפעולה המינהלית, כטענת העותרת. אל מול הנתונים שמציגה העותרת "קיימים נתונים רבים אחרים ורלוונטיים שלהם ניתנת פרשנות מקצועית-רפואית שמובילה למסקנות אחרות, ומובן כי גורמי המקצוע, הממשלה והכנסת רשאים להסתמך בהחלטתם עליהם" (עניין לירן-שקד, פסקה 6). ענייננו בשורה של שיקולים רפואיים-מדעיים, המערבים תחומים שונים – וירולוגיה, אפידמיולוגיה, אימונולוגיה, ביולוגיה בסיסית, בריאות הציבור, ניהול מערכות רפואיות, סטטיסטיקה, כלכלה, פסיכולוגיה של ההמונים ועוד. לא ייפלא כי למומחים שונים בתחומים שונים יש דעות שונות, אך לא עלינו המלאכה להכריע לגופן של מחלוקות בתחומים מקצועיים אלה, והאחריות היא על גורמי המקצוע ברשות המבצעת.

אכן, יש ממש בטענת העותרת כי צעדים שונים שננקטו, וכנראה גם יינקטו בעתיד, פוגעים בזכויות יסוד, וכבר נזדמן לי לעמוד על "מכות מצרים" החוקתיות שניחתו על הציבור בעקבות מגפת הקורונה (בג"ץ 1107/21 שמש נ' ראש הממשלה, פסקה 1 לפסק דיני (17.3.2021)). כאמור, מגפת הקורונה מלווה אותנו מזה כשנתיים והכחדתה, או גוויעתה מאליה, אינה נראית עדיין באופק. המלחמה בנגיף הקורונה מצריכה מבט רחב בהיבט של בריאות הציבור, וגם תוך כדי המלחמה בנגיף אין להסיט את המבט מבעיות הבריאות "הרגילות" הנפוצות בקרב הציבור – החל ממחלות כרוניות וכלה בבעיות נפשיות וכל סוגי התחלואה שביניהם. הממשלה נדרשת להלך בזהירות בין הסקילה לבין הכריבדיס, בין השמירה על בריאות הציבור במובן הרחב, לבין השמירה על זכויות היסוד של האזרח, הכלכלה ואיכות החיים, והכל על בסיס מסד נתונים עדכני ושקוף ותוך בחינה מתמדת של עקרון המידתיות. מכאן חשיבות הפיקוח הפרלמנטרי והביקורת השיפוטית, שהרי "גם כשנגיף הקורונה מתהלך ברחובותינו המוזות אינן שותקות והביקורת הפרלמנטרית והשיפוטית אינן נאלמות דום" (בג"ץ 2491/20 המנהל הקהילתי רמות אלון נ' ממשלת ישראל, פסקה 1 לפסק דיני (14.4.2020)).

לנוכח הדינמיות של המגפה אשר משנה את פניה מעת לעת, ביטול ההכרזה מותיר את הממשלה ללא כלים אפקטיביים להתמודדות מהירה במצבים משתנים אל מול הנגיף. מכל מקום, ענייננו בחקיקה ראשית שכאמור, כבר צלחה את הביקורת החוקתית. לכך יש להוסיף כי תוקפו של חוק הסמכויות בנוסחו הנוכחי הוארך עד ליום 31.1.2022, בין היתר, כדי לאפשר לוועדה לקיים דיון מעמיק ומקיף בהסדרים ובאיזונים הכלולים בו לצד שמיעת גורמים רלוונטיים. משאלו פני הדברים, עומד לרשות העותרת והמומחים מטעמה מסלול חלופי על מנת לשטוח טענותיהם, כפי שציין זאת השופט נ' סולברג בעניין כספי:

 

" [...] הזירה המתאימה להעלאת טענות מעין אלה, היא ועדת החוקה של הכנסת, אשר אמורה לאשר את התקנות הרלבנטיות, לאחר בחינת מכלול העובדות והנתונים; לא בית המשפט. לעותרים נתונה האפשרות לפרוס את משנתם לפני ועדת החוקה של הכנסת, ולנסות לשכנע כי הצדק עמם, וכי יש לקבל את עמדתם-שלהם, חלף עמדת משרד הבריאות. כך או כך, ההליך השיפוטי איננו הזירה המתאימה לדיון זה, הנוגע בעניינים בריאותיים-מקצועיים, ולא בשאלות מתחום המשפט המינהלי והחוקתי" (עניין כספי, פסקה 11).

 

בנסיבות אלו, ולנוכח כל האמור לעיל, הרי שדין טענות העותרת ביחס להארכת תוקפה של ההכרזה על מצב החירום הן מיום 24.10.2021 והן מיום 14.12.2021 להידחות.


עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.




יום רביעי, 29 בדצמבר 2021

ברק בן עמי שהורשע ברצח ביתו התינוקת וניסיון רצח אשתו ובתו בת ה - 3 למאסר עולם ובנוסף 20 שנים במצטבר

 בית המשפט המחוזי מרכז (ס. הנשיא כב' השופטת ל. ברודי,  כב' השופטת מ. ברק נבו, כב' השופט מ. תמיר), גזר על ברק בן עמי (35) מהוד השרון מאסר עולם ובנוסף 20 שנים במצטבר לאחר שהודה והורשע ברצח בכוונה בנסיבות מחמירות של ביתו בת ה 10 חודשים גוני ז"ל, וכן בשני ניסיונות רצח של אשתו לירון דרור וביתו בת ה-3 בחודש מרץ 2020. כמו כן קיבל בית המשפט את עמדת הפרקליטות וקבע כי מעשה הרצח שביצע בן עמי יוגדר כחריג בחומרתו, על המשמעויות הנגזרות מבחינת קציבת עונשו של בן עמי. בנוסף יישלם הנאשם לקורבנות העבירה פיצויים בגובה 658,000 ₪.

 ועוד כמה מאמרים

במסגרת הסדר טיעון הודה והורשע בכתב האישום המקורי שהוגש כנגדו. כזכור, על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד ליאת פלג, בחודש מרץ 2020 נקלעו בני הזוג לויכוח במסגרתו החליט בן עמי להביא למותן של אשתו ושתי בנותיו ולאחר מכן לשים קץ לחייו. בן עמי התקרב לאשתו אשר ישבה אותה העת על הספה כשביתה התינוקת בת ה-10 חודשים בזרועותיה, היכה אותה באגרוף בפניה, דחף וחנק אותה, בעוד היא מנסה להדוף אותו ממנה. מיד לאחר מכן נטל סכין מטבח ודקר את אשתו מספר פעמים בצווארה עד שנפלה לרצפה. לאחר שסבר כי אשתו אינה בין החיים ניגש ודקר את התינוקת, שנותרה על הספה, מספר פעמים בצווארה ובפלג גופה העליון. לאחר מכן ניגש ודקר גם את ביתו בת ה-3. במקביל לכך, הצליחה אשתו לקום וניסתה לצאת מן הדירה על מנת להזעיק עזרה, ובתגובה ניגש אליה בן עמי ודקר אותה פעם נוספת. למרות זאת, הצליחה לצאת אל חצר הבית וצעקה לעזרה. הנאשם, שיצא בעקבותיה של אשתו, השיג אותה, תפס בשערה ודקר אותה שוב בבטנה. בן עמי תפס ברגלה וניסה לגרור אותה אל הדירה, אולם עזב אותה משהגיעו למקום אנשים נוספים. הנאשם חזר אל הדירה, שם חנק את ביתו בת ה-3. בנוסף, פצע עצמו הנאשם באופן שטחי בצווארו. הנאשם חדל ממעשיו כאשר נכנסו לדירה אנשים נוספים. כתוצאה ממעשי הנאשם נגרם מותה של התינוקת.

 

במקביל לעונשים אשר הוטלו על הנאשם, קיבל בית המשפט את בקשת הפרקליטות וקבע כי מקרה הרצח חריג בחומרתו. משמעות הדבר כי ניתן יהיה לקצוב את עונשו של הנאשם רק לאחר 15 שנות מאסר (עד לקציבת העונש לא ניתן לצאת לחופשים) וכי מאסר העולם ייקצב לכל הפחות ל 40 שנות מאסר.


בהתייחס לגזר הדין מסרה עו"ד פלג שניהלה את התיק: "היום הגיעה לסיומה אחת מפרשות הרצח הקשות והחמורות שידענו. הנאשם רצח את בתו התינוקת וניסה לרצוח את אשתו ובת הקטנה בביתם, במקום שהיה אמור לשמש להן כמבצר. זהו צעד נוסף ומשמעותי במלחמה הבלתי פוסקת שלנו כפרקליטות וכחברה, למיגור האלימות בכלל ובמיגור האלימות במשפחה בפרט. ברור כי אין מילים ואין עונש מספק שיוכל לכפר על מעשי הזוועה ועל הפגיעה הנפשית שחוו ועדיין חוות, לירון וביתה שנותרו בחיים, אך יחד עם זאת, אנו תקווה כי היענותו של בית המשפט לדרישתנו להכיר ברצח כ"חריג בחומרתו", על כל המשתמע מכך מבחינת אפשרות קציבת עונשו של הנאשם, תקל עליהן, ולו במעט לשקם את חייהם."




נפטר בניו יורק והותיר 2 צוואות סותרות בקשר לדירה בחולון

בית המשפט העליון, כבוד השופט נועם סולברג, דחה הבוקר בקשת רשות ערעור בקשר לסכסוך ירושה הכולל דירה בחולון ונפטר בניו יורק.

ועוד כמה מאמרים שכתבתי:

·       עיצום כספי על חברת דואר ישראל בע"מ בגין הפרת הוראת...

·       רשות המסים החרימה רכבי יוקרה בג'דיידה, מכר ואבו סנאן

·       נהג מונית מכר סם אונס לשוטר

·       כתב אישום על עבירות מין ב 100 קטינות בטיקטוק TIKTOK

·       תביעות ייצוגיות וקצת על הוצאה לפועל

·       President Isaac Herzog met with the Prime Minister...

·    מיכאל פן למעצר בית, לא יוסגר בינתיים לארה"ב תיווך ...

·    שדדו את כספם של מתלוננים אשר באו לרכוש מהם מטבעות ...

·    פסילת שופט ועטיית מסכה במרחב הציבורי

בקשת רשות ערעור על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, מיום 13.4.2021, ברמ"ש 77631-12-20 (סגן הנשיא (כתוארו אז) ש' שוחט), שבו נדחה ערעור המבקשת על החלטות בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב-יפו, מיום 9.12.2020, מיום 16.12.2020, מיום 27.12.2020, ומיום 30.12.2020, בת"ע 72285-11-20 (השופטת ק' גיל).

מההחלטה עולה, כי פלוני (להלן: המנוח) הלך לעולמו בביתו שבניו יורק, ביום 20.4.2020. המנוח הותיר מאחוריו שתי צוואות נטענות: בראשונה, משנת 2013, ציווה את כל רכושו למבקשת, בת-זוגו במשך שנים מספר. בשנייה, משנת 2018, ציווה את זכויותיו בדירה שבחולון, למשיב, אחיינו. המשיב הגיש לבית המשפט לענייני משפחה בקשה למתן צו קיום לצוואה המאוחרת. המבקשת התנגדה, שכן לדידה מדובר בצוואה מזויפת. במסגרת ההליך, ביקשה המבקשת להגיש חוות דעת מומחים מטעמה, לגבי זיהוי כתב-ידו של המנוח בצוואה, וכן לגבי הדין הזר שחל לטענתה. בהחלטה מיום 9.12.2020, דחה בית המשפט לענייני משפחה את הבקשה. נקבע, כי "בהליכים המתנהלים בבית המשפט לענייני משפחה לא ניתן להגיש חוו"ד מטעם". בהחלטות מיום 16.12.2020 ומיום 30.12.2020, נקבע היקף התגובות שיוגשו. בהחלטה מיום 27.12.2020, נקבע, כי ההליך מתנהל בהתאם להוראות סעיף 8(א) לחוק בית המשפט לענייני משפחה, התשנ"ה-1995 (להלן: החוק), שלפיו "בכל ענין של דיני ראיות וסדרי דין, שאין עליו הוראה אחרת, לפי חוק זה, ינהג בית המשפט בדרך הנראית לו הטובה ביותר לעשיית משפט צדק", שכן ההליך אינו בא בגדרו של החריג שנקבע בסעיף 8(ה) לחוק, ומורה כי "הוראות סעיף זה לא יחולו על תובענה לפי חוק הירושה, התשכ"ה-1965, שעילתה אינה סכסוך בתוך המשפחה"

המבקשת, הגישה לבית המשפט המחוזי בקשת רשות ערעור, שבה כרכה את עניינן של כל ההחלטות יחדיו. המבקשת טענה, כי שגה בית המשפט לענייני משפחה, בקביעתו כי מדובר בסכסוך בתוך המשפחה. לטענתה, המשיב כופר בהיותה קרובת משפחה; של המנוח, ועל כן הוא מושתק מלטעון כי עסקינן ב"סכסוך בתוך המשפחה". עוד נטען, כי הנוהג הרווח, שלפיו לא מתאפשרת הגשת חוות דעת מומחים מטעם הצדדים בבתי משפט לענייני משפחה, חל רק בתחומי ההתמחות של בית המשפט לענייני משפחה, לא בתחום הגרפולוגיה, או בעניינו של הדין הזר. לבסוף נטען, כי צמצום אורכם של כתבי הטענות, הוא קיצוני, ובלתי סביר.

בית המשפט המחוזי נעתר לבקשת רשות הערעור בחלקה, דן בה כבערעור – אך דחה את הערעור לגופו. נקבע, כי צדק בית המשפט לענייני משפחה, בקביעתו כי הסכסוך שבו עסקינן כמוהו כ"סכסוך בתוך המשפחה". בהתאם, נקבע כי בית המשפט לענייני משפחה לא היה מחויב לסדרי הדין הרגילים, והיה מוסמך לקבוע כי לא ניתן להגיש חוות דעת מומחים מטעם הצדדים, יהא נושאן אשר יהא. לצד זאת, דחה בית המשפט המחוזי על הסף, את טענות המבקשת בדבר היקף כתבי הטענות, שכן מדובר בעניין הנופל בגדרי צו בתי המשפט (סוגי החלטות שלא תינתן בהן רשות ערעור), התשס"ט-2009.

לאחר שבית המשפט העליון עיין בבקשת רשות הערעור, ושקל את נימוקיה, בא הוא לכלל מסקנה כי דין בקשת רשות הערעור – להידחות, אף מבלי להידרש לתשובה מאת המשיב. זאת, בהתאם לסמכות שלפי תקנה 148א לתקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ט-2018, אשר חלה גם על הבקשה שלפנַינו, מכוח תקנה 44 לתקנות בית המשפט לענייני משפחה (סדרי דין), התשפ"א-2020. לא נפל פגם בקביעותיו של בית המשפט לענייני משפחה, ואלו עברו גם תחת שבט ביקורתו של בית המשפט המחוזי, שנימק היטב את מסקנותיו, ובאופן משכנע. לא נמצא כי הבקשה מעוררת שאלה משפטית עקרונית, החורגת מעניינם הפרטני של הצדדים. מתן הרשות גם אינו דרוש כדי למנוע עיוות דין; אין הצדקה ל'גלגול שלישי'.

בהתאם נקבע, כי בקשת רשות הערעור נדחית אפוא בזאת.

משלא נתבקשה תשובה, לא נעשה על ידי בית המשפט העליון צו להוצאות.


עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק בייצוג משפטי ותביעות ייצוגיות מאז שנת 2004.